התמכרות לרשתות חברתיות

המדריך הישראלי בנושא טיפול בהתמכרות לרשתות חברתיות כולל מגוון שיטות גמילה מרשתות חברתיות שיכולות לעזור לכם ולאנשים החשובים לכם לקבל שליטה מחודשת על החיים ולנווט אותם אל עבר עתיד מאוזן, בריא, בטוח ומספק.

התמכרות לרשתות חברתיות איור

המגפה החדשה של המאה ה-21: התמכרות לרשתות חברתיות

המרחב הווירטואלי מאפשר לנו להגיע לכל מקום בלחיצת כפתור, לבצע פעולות, להכיר אנשים, לשמור על קשר עם חברים רחוקים, ליצור קבוצות וליהנות מבהייה בפעילויות של אחרים.

אין ספק שהיכולת לחוש שהכול נמצא בהישג יד ואפשר לקבל מידע ולבצע פעולות ללא מאמץ הפכו את חיינו לקלים יותר. אבל לצד היתרונות הרבים יש להתמכרות לרשתות החברתיות פן בעייתי ואפילו מסוכן.

בני נוער רבים מבלים זמן רב ברשתות החברתיות ומוצאים בהן לעיתים תחליף ליצירת חברויות בשיטה המסורתית, משקיעים זמן רב ברשת על חשבון פעילויות אחרות ולעיתים נחשפים לתכנים לא ראויים, לבריונות ולראייה לא מציאותית של החיים.

מחוברים לרשת: התמכרות לרשתות חברתיות בקרב בני נוער

בעבר הסכנות שאליהן היו חשופים אנשים וילדים היו מחוץ לבית, אבל כניסת הרשתות החברתיות לכל בית, לכל חדר וכמעט לכל חלק בחיינו הביאה את העולם פנימה, על יתרונותיו וסכנותיו. היום לכל אחד יש שלל מסכים, טלפון חכם ומחשב, ואפשר להתחבר לרשת בכל מקום מכל מקום בכל רגע נתון.

כיוון שאין צורך במאמץ כדי להיות במרחבי האינטרנט, אנשים, ובעיקר מתבגרים, מנצלים כל רגע פנוי כדי להיות שם. מספיקה גלילה של האצבע ואנחנו כבר במקום אחר, רואים מה עושים האחרים, מה יש לעולם להציע, חשופים לפרסומות ומרגישים חלק מההתרחשות.

אך להתנהלות הזו שבה אנשים חשופים כל הזמן להתרחשות יש מחיר. יש בדידות רבה יותר כיוון שאין צורך באמת לצאת החוצה ולהיפגש עם החברה, יש תחושה שאחרים נהנים מחייהם, מטיילים, מבלים ומאושרים, רק מפני שהם מעלים תמונות ופוסטים מחויכים.

בני נוער רבים מתקשים להיגמל מהרשתות החברתיות, כיוון שהן הפכו עבורם לפלטפורמה חלופית למפגשים חברתיים ובהן הם מוצאים עניין, מידע ומשחק, אך יש בשימוש מוגבר שלל סכנות נפשיות. התחושה שהם מפסידים את ההתרחשויות בכל רגע שבו הם מנותקים מהרשת הופכת את ההתמכרות לרשתות החברתיות להשקעת זמן רבה במהלך היממה.

תסמיני התמכרות לרשתות החברתיות אצל מתבגרים ומבוגרים

על אף היותן של הרשתות החברתיות זמינות ואף תורמות בתחומים רבים, נמצא שאנשים רבים מונעים מדחף בלתי נשלט לבדוק לעיתים קרובות את הטלפון שלהם, ולקפוץ בכל פעם שיש צליל כניסת הודעה חדשה. הפעילות הזו באה פעמים רבות על חשבון פעילויות אחרות שבעבר היו חלק מהיום, גורמת להתבודדות, לאיבוד זמן ולפעמים לפגיעה בקשרים חברתיים, בקשרי משפחה, בלימודים ובעבודה.

שימוש מוגבר ברשתות החברתיות עלול להוביל לשלל בעיות נפשיות בהן בדידות, דיכאון, חרדה ואף התנהגות כפייתית. מתבגרים עלולים להיות חשופים יותר ממבוגרים ללחצים חברתיים, לבריונות ברשת ולחשיפה לתכנים לא ראויים בשל היותם בגיל רגיש של חיפוש עצמי.

הקריטריונים שעל פיהם קובעים התמכרות לרשתות חברתיות כוללים השקעת זמן רב תוך דחיקת מטלות אחרות, וכמו כל התמכרות לחומר או לפעילות, נוצרת סבילות. יש לאדם המכור צורך להעלות את זמן השימוש והתדירות עם הזמן כדי להגיע לסיפוק.

התמכרות לרשתות חברתיות עלולה לגרום לעייפות, לחוסר שינה, להתבודדות כדי להסתיר את הזמן הרב המוקדש לפעילות. בדיקת הטלפון או המחשב הופכים להיות הפעולה הראשונה שאדם עושה ברגע שהוא מתעורר והדבר האחרון שהוא עושה לפני שהוא נרדם.

מסתתרים מאחורי המקלדת: האנונימיות ברשתות החברתיות יכולה להוות סכנה

אחד הסיכונים של שימוש ברשתות החברתיות הוא האפשרות להסתתר מאחורי המקלדת ולהפיץ מידע ללא ביסוס ולפעמים ללא הזדהות. הרשת מאפשרת למידע מכל סוג להתפשט במהירות, דבר המאפשר יצירת קבוצות עניין רחבות היקף ללא היכרות מוקדמת, אך גם חוסר שליטה על מידע שמופץ. האנונימיות שמאפיינת את השימוש ברשת מפחיתה את האחריות האישית והחברתית ויכולה להוות סכנה.

התמכרות לרשתות חברתיות תמונה

מהם הגורמים להתמכרות לרשתות חברתיות?

אחד הגורמים החיצוניים להתמכרות לרשתות חברתיות הוא היותה אין־סופית. אפשר לגלול ללא הפסק את המסך והמידע ממשיך להיחשף. יש אפליקציות חדשות שמציעות מידע חדש ושירותים מפתים, יש התראות קופצות והודעות על פעילויות של משתמשים אחרים, כך שהאדם מתקשה להתנתק.

עם זאת, לא כל אדם שמשתמש ברשת מתמכר, וישנם גורמים אישיותיים ורגשיים התורמים להתפתחות התמכרות לאינטרנט. יש אנשים המרגישים שדרך שימוש באינטרנט וברשתות החברתיות הם ייצרו קשרים שהם מתקשים ליצור בצורה ישירה. אנשים מופנמים עשויים להיות חשופים יותר להתמכרות לרשתות חברתיות ולראות בהן קרקע בטוחה ללא מאמץ וללא צורך בכישורים חברתיים.

איך להיגמל מרשתות חברתיות ולצמצם את השימוש באינטרנט?

התמכרות לשימוש באינטרנט מקשה על האדם לצמצם את זמן הבילוי ברשת, וכמו כל מצב חסר שליטה, נדרשת גמילה מרשתות חברתיות. הדרך היעילה ביותר להיגמל מרשתות חברתיות היא לנסות להבין את הצורך, את המניעים ואת הבעיות שמובילים לשימוש הבלתי נשלט.

תהליך גמילה מרשתות חברתיות: מציאת הטריגרים וטיפול רגשי

השלב הראשון בטיפול בהתמכרות לרשתות חברתיות הוא להבין ולהכיר בכך שהאדם מכור. פעמים רבות יש תחושה של שליטה במצב ובחירה רציונלית ומודעת של זמן השימוש ברשת. כדי להצליח בטיפול גמילה מרשתות חברתיות, על האדם לקבל את ההבנה שהוא לא שולט במצב והוא צריך עזרה.

אם מדובר במתבגר, ייתכן שיהיה צורך בשילוב של טיפול משפחתי כדי לסייע לו להצליח להיגמל, והטיפול היעיל ביותר במצבים של התמכרות הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). טיפול פסיכותרפי קצר מועד וממוקד זה נועד למצוא דרכי פעולה חלופיות להתמודדות עם הצורך בפנייה לרשתות. חשוב להבין את הטריגרים שמעודדים את הצורך הזה ולקבל כלים להתמודד איתם.

ישנן שיטות נוספות היעילות במקרים של גמילה מרשתות חברתיות כמו טיפול דינאמי או טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) שעליהם מחליטים לפי הצורך.

רוצים להתחיל טיפול גמילה מרשתות חברתיות? הגעתם למקום הנכון 🧡