התמכרות לכדורי שינה

המדריך הישראלי בנושא התמכרות לתרופות שינה כולל מגוון שיטות גמילה מכדורי שינה שיכולות לעזור לכם ולאנשים החשובים לכם לקבל שליטה מחודשת על החיים ולנווט אותם אל עבר עתיד מאוזן, בריא, בטוח ומספק.

התמכרות לכדורי שינה איור

מתי הרצון לישון היטב הופך להתמכרות לכדורי שינה?

השימוש בתרופות המסייעות לשינה מתחיל פעמים רבות ללא חשש, במינון נמוך ולצורך נקודתי: קשיי שינה בתקופות של מתח, טיסות ארוכות המשבשות את מחזור השינה הטבעי, טיפול רפואי או בעיה רפואית הגורמים לחוסר שינה.

זה מתחיל ברצון לישון היטב ולישון מספיק שעות, לקום רעננים ליום עבודה ולתפקד היטב. ההרגשה אחרי לילה שלם של שינה מתוקה הופכת לקשה להפסקה, ועם הזמן מתברר שצריך להגדיל את המינון כדי להמשיך להירדם במהירות ולישון היטב.

האם התמכרות לתרופות שינה עלולה לגרום לקושי להירדם ללא סיוע?

התמכרות לכדורי שינה היא תופעה נפוצה הרבה יותר ממה שנדמה, והשימוש של אנשים בתרופות אלה הולך ועולה בשנים האחרונות. אי אפשר להפריז בחשיבות השינה לתפקוד היום־יומי שלנו, בחשיבותה לבריאותנו הנפשית והגופנית ולמניעת מחלות. מתח נפשי, דאגות, מחשבות והתרגשות לקראת אירוע יכולים להדיר שינה מעינינו.

שינה לא איכותית ולא מספקת עלולה להוות בעיה גדולה ולגרום חרדות, בעיות בריכוז, קשיי זיכרון, שינויים במצב הרוח, אבל לשימוש בכדורי שינה יכולות להיות השלכות קשות לאורך זמן, וחשוב לדעת על המהירות שבה הגוף מתרגל ומפתח תלות ועל הקושי להיגמל מכדורי שינה.

התמכרות לתרופות שינה דומה לכל התמכרות בהיותה הדרגתית, יוצרת סבילות ומקשה על האדם להפסיק את השימוש. לאורך זמן הגוף מתרגל לחומרים וזקוק לכמות גדולה יותר כדי להגיע לאותה השפעה. הניסיון להפסיק את השימוש עלול לגרום לתסמיני גמילה מכדורי שינה, לדיכאון, לעצבנות ולקושי להירדם ללא סיוע.

מדוע כדורי שינה ממכרים מלכתחילה?

כדורי שינה הם תרופות הניתנות עם מרשם רופא, ופעמים רבות הן ניתנות כדי להתגבר על קושי נקודתי. הכדורים ניתנים כפתרון זמני ולטווח קצר, אך כשהשימוש בהם ממשיך מעבר לתקופת הזמן הנדרשת, בדרך כלל כמה ימים, אדם מתקשה להתנהל ללא שימוש בתרופה כדי להירדם.

באופן כללי, כדורי שינה הם תרופות היפנוטיות מסוגים שונים, כשהקבוצה הגדולה בהם היא בנזודיאזפינים. תרופות אלה מיועדות גם לטיפול בחרדה. הכדורים מיועדים להרגעה ולשינה, אך חשיפה לשימוש לאורך זמן יוצרת תלות גופנית וגם פסיכולוגית, והפסקתם המיידית יכולה לגרום לתסמיני גמילה של ממש.

תרופות המשתייכות למשפחת הבנזודיאזפינים כמו גם תרופות מקבוצת Z מיועדות לטיפול בהפרעת שינה נפוצה הקרויה אינסומניה (נדודי שינה). הפרעת שינה זו מוגדרת כקושי להירדם, קושי בשמירה על רציפות השינה, שינה שאינה גורמת להתאוששות הגוף או השכמה מוקדמת.

הסכנות הטמונות בהתמכרות לכדורי שינה

אף על פי שיש להם שימושים לגיטימיים, לכדורי שינה יש גם סיכונים ותופעות לוואי. שימוש גבוה מדי בתרופה עלול להיות מסוכן ולגרום להפסקת הנשימה במהלך השינה ואף למוות. אם לא נוטלים את כמות הכדורים שהגוף התרגל אליה עלולים לסבול מעייפות קיצונית המקשה על התפקוד, על הנהיגה ואף לסבול מדיכאון, מקשיי ריכוז ועוד.

כשאדם לא מצליח להשיג את כמות הכדורים הנדרשת במרשם מרופא, הוא עלול לנסות להשיג אותם בכל דרך, והוא עסוק בזה ומזניח את שאר מטלותיו. יחסי משפחה, עבודה וחברים עלולים להיפגע כשאדם מקדיש את מרצו וזמנו להשגת כדורי השינה.

התמכרות לכדורי שינה תמונה

מהן תופעות הלוואי של נטילת כדורי שינה?

נתונים שנאספו מצאו שכדורי שינה מסוגים שונים נשארים בדמו של המשתמש גם ביום המוחרת, והם עלולים לפגוע בריכוז ולסכן את יכולת הנהיגה. מי שנוטל תרופות מסוג שחרור מושהה עלול להיות בסיכון גבוה יותר להישארות החומרים בדמו. חלק מסוגי כדורי השינה יכולים לגרום לתופעות כמו הליכה מתוך שינה, תחושת שכחה וחוסר התמצאות בבוקר.

איך נגמלים מכדורי שינה בישראל?

גמילה מכדורי שינה יכולה להיעשות בשיטות שונות, באופן עצמי, באמצעות טיפול פסיכותרפי או בסיוע של מרכז גמילה מכדורי שינה. ישנו קושי רב להיגמל מכדורי שינה באופן עצמי, כיוון שמדובר על הפחתה הדרגתית של המינון לאורך זמן המביאה איתה קשיים בשינה ותופעות נוספות.

גמילה מכדורי שינה צריכה לכלול ליווי מקצועי

הגמילה מבנזודיאזפינים צריכה להתבצע באופן מדורג, וייתכן שאף בליווי מקצועי, שכן ישנם תסמיני גמילה מהתמכרויות העלולים לגרום לאי שקט, התפרצויות זעם או פנייה לסוגי חומרים אחרים.

החיפוש אחר תחליף מרגיע להקלה על הקושי הנפשי עלול להביא לשימוש בחומרים ממכרים אחרים כמו אלכוהול או תרופות אחרות. לפעמים ניתן להיעזר בתרופות הרגעה לזמן מוגבל במהלך הפחתת המינון, כמובן בליווי רפואי.

ניתן להיעזר בטיפולים רגשיים כגון פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) כדי לעזור למטופל לצמצם את השימוש בתרופות ולהצליח לשלוט בדחף להיעזר בהן. הטיפול הפרטני יעניק כלים כדי להתמודד עם הקושי ועם התחושות הקשות שילוו את התהליך.

טיפול במרכז גמילה מכדורי שינה יכול לסייע ולהוות מרחב בטוח וסטרילי הכולל השגחה מקצועית רפואית כדי להצליח להיגמל בתהליך מבוקר.

טיפול קבוצתי יכול להעניק למטופלים אזור נוחות תומך ולא שיפוטי, שבו ניתן להתמודד עם הקשיים הרגשיים המלווים את הגמילה הגופנית מכדורי השינה.

רוצים להתחיל טיפול גמילה מכדורי שינה? הגעתם למקום הנכון 🧡