התמכרות למשככי כאבים

המדריך הישראלי בנושא מניעת התמכרות למשככי כאבים כולל מגוון שיטות גמילה ממשככי כאבים שיכולות לעזור לכם ולאנשים החשובים לכם לקבל שליטה מחודשת על החיים ולנווט אותם אל עבר עתיד מאוזן, בריא, בטוח ומספק.

התמכרות למשככי כאבים איור

כיצד התמכרות למשככי כאבים פוגעת בבריאות הגופנית והנפשית?

התמכרות באופן כללי היא מצב שבו אדם נשלט על ידי תשוקה, חומר או פעילות מסוימת ומתקשה להפסיק את השימוש. זו יכולה להיות התמכרות למשככי כאבים, לאלכוהול, לסיגריות, לסמים, לפורנו, למשחקי מחשב ועוד. יש גם התמכרויות חיוביות, כמו התמכרות לספורט, אבל רוב המצבים הם כאלה שגורמים נזק לאדם ולסביבתו.

כשאדם עסוק כל הזמן במושא ההתמכרות שלו ומזניח את כל שאר עיסוקיו, את עבודתו ואפילו את בני משפחתו וחבריו, הוא פוגע קשות בתפקוד שלו וביכולתו לנהל חיים תקינים. גם האדם עצמו יודע שהוא מתקשה להתנתק מההתמכרות וחש בושה, אשמה וחרטה על חוסר היכולת שלו לשלוט בחייו.

למרות ההבנה שהוא פוגע בעצמו ובסביבתו, ועל אף הניסיון להפסיק את השימוש, הוא נקלע לחרדה ולמתח וזקוק לחומר או לפעילות הממכרת שמרגיעה אותו לזמן קצר, עד הפעם הבאה. ברוב המקרים, קיימת סבילות למושא ההתמכרות, כלומר כדי שאדם יחוש שיש השפעה לחומר שהוא צורך או לפעילות המסוימת, הוא צריך כמות גדולה יותר עם הזמן.

ישנן התמכרויות הפוגעות באדם המכור מבחינה גופנית בנוסף לנפשית, כמו התמכרות למשככי כאבים, לאלכוהול, לסמים, לתרופות, לסיגריות ועוד, ויש התמכרויות שפוגעות בו מבחינה נפשית והתנהגותית כמו התמכרות למשחקי מחשב, לקניות, להימורים ועוד. אלה וגם אלה פוגעות באדם, ביכולתו לנהל חיים פעילים, ביכולתו להתקדם בעבודה, לנהל חיי משפחה תקינים, בבריאותו הגופנית והנפשית, ולכן נדרש טיפול מקצועי.

האם תרופות הניתנות על ידי רופא עלולות לגרום להתמכרות למשככי כאבים?

בעיית ההתמכרות לצורותיה השונות כבר מזמן אינה קיימת רק בקרב אוכלוסיות שוליים, וניתן למצוא היום את הבעיה בקרב שכבות אוכלוסייה מגוונות. יש הבדל בין הרגלים שיש לרובנו ובין התמכרות למשככי כאבים שאדם מתקשה להתגבר עליה ולמעשה נכנע לה.

בדרך כלל האדם מתקשה להבחין בכך שהשליטה ניטלה מידיו, כיוון שההתמכרות לרוב הדרגתית. לעיתים ההתמכרות למשככי כאבים מתחילה בשימוש בחומרים מורשים, אפילו תרופות הניתנות על ידי רופא, אך שימוש עודף ולאורך זמן עלול לגרום לתלות.

תופעה שנמצאת במגמת עלייה: התמכרות למשככי כאבים בישראל ובעולם

בשנים האחרונות קיימת עלייה משמעותית במספר האנשים המאובחנים כמכורים למשככי כאבים בכל רחבי העולם. ברוב המקרים התרופות ניתנו על ידי רופאים, עם מרשם, למטרה רפואית ספציפית וזמנית.

כשהאדם ממשיך ליטול את התרופה מעבר לזמן המיועד ובכמויות גדלות והולכות, הוא מתקשה להפסיק לקחת אותן ולמעשה לא יכול בלעדיהן. התמכרות למשככי כאבים בישראל נמצאת בעלייה חדה בשנים האחרונות, ופעמים רבות הדרך היחידה להפסיק את השימוש מצריכה גמילה ממשכבי כאבים.

השימוש בתרופות משככות כאבים מתחיל בדרך כלל לאחר טיפול רפואי או ניתוח, והשימוש נועד לזמן קצר במטרה להקל על כאבי ההחלמה. יש אנשים שממשיכים להשתמש בתרופות הללו מסיבות שונות, אם בשל התמשכות הכאבים או מהפחד שמא אם יפסיקו ליטול את התרופות הם יסבלו.

במצב כזה האדם לא מצליח להפסיק את השימוש, נוצרת תלות גופנית ונפשית והדרך להפסיק את השימוש מצריכה גמילה ממשככי כאבים, כולל תסמיני גמילה מהתמכרויות, בדיוק כמו השימוש בסמים.

התמכרות למשככי כאבים תמונה

אילו תסמינים יכולים להעיד על מצב של התמכרות למשככי כאבים?

התלות במשככי כאבים כוללת תופעות הדומות למצבי התמכרות אחרים:

סבילות – הגדלת המינון של צריכת התרופה במטרה לקבל את אותה השפעה.

שימוש תדיר ואובססיבי – הפחד מפני חוסר של התרופה והניסיון התמידי להשיג מרשמים לתרופות או להשיג אותן בדרכים אחרות ולא חוקיות הופך לדבר הבולט המניע את המכור למשככי כאבים. ההתנהגות שלו יכולה להיות אובססיבית על חשבון בני משפחה, התחייבויות, עבודה ועוד.

תופעות גופניות המעידות על התמכרות (קריז) – כשהאדם המכור למשככי כאבים צריך את התרופה ולא מקבל אותה הוא סובל נפשית אבל גם גופנית, כיוון שיכולות להיות תופעות לוואי הכוללות רעידות, כאבי שרירים, חוסר שינה, עצבנות, בחילות ועוד.

המגפה המודרנית: טיפול בהתמכרות למשככי כאבים

מפעם לפעם אנו עדים לאנשים מפורסמים למיניהם שנכנסו למרכז גמילה ממשככי כאבים עקב שימוש עודף בתרופות. התופעה הזו רחבה הרבה יותר מכפי שנדמה, ואנשים רבים הנוטלים משככי כאבים לזמן קצוב לצורך ספציפי, מוזהרים על ידי הרופאים שאין לעבור על המנה המומלצת ואין להמשיך את השימוש מעבר לתקופה הרשומה, שכן מדובר בחומרים מסוכנים.

באופן כללי, ישנם כמה סוגים עיקריים של משככי כאבים המהווים את מרבית מקרי ההתמכרות, כשהמשמעותי ביותר הוא החומרים האופיאטים, תרופות מרשם נפוצות המסייעות להקלה על כאבים כרוניים. במינון הניתן על ידי הרופא המטפל התרופות יכולות להועיל ולשפר את איכות חייו של המטופל, אך במינון מוגדל ולאורך זמן הן עלולות להוביל לתלות.

בהשגחה מתמדת או בבית: 4 שיטות גמילה ממשככי כאבים

ישנן מספר שיטות גמילה ממשככי כאבים, בהן טיפול פרטני, קבוצתי, משפחתי ותרופתי. הטיפול יכול להתבצע במרכז גמילה או בפגישות טיפוליות אחרות.

1. טיפול תרופתי – יותאם על ידי פסיכיאטר לחומר שאליו האדם התמכר והוא יופחת בהדרגה כדי להגיע לגמילה גופנית. במקביל נדרש טיפול נפשי כדי להחזיר לאדם את השליטה על חייו ולמנוע ממנו לחזור לשימוש בתרופות.

2. פסיכותרפיה בגישה פסיכו־דינאמית – מנסה לטפל בתכנים בלתי מודעים או קדומים המצויים בנפש האדם המשפיעים על התנהגותו בהווה. בטיפול מעבדים את הנושאים ואת התכנים המודחקים הפוגעים באדם ובהתנהגותו.

3. פסיכותרפיה בגישה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) – מסייעת למטופל לשלוט בהתמכרות למשככי כאבים ולהגביר את יכולתו להתמודד עם רגשות קשים וכואבים, לנטרל את הצורך ליטול תרופות ולייצר כלים חלופיים ודפוסי חשיבה חיוביים במצבי מצוקה.

4. טיפול במרכז גמילה ממשככי כאבים – נדרש כאשר אדם צריך להיות בהשגחה מתמדת ולהימצא בסביבה שונה שלא תאפשר לו לשוב להתמכרות. ישנם מרכזי גמילה ממשככי כאבים לתקופות זמן קצרות שבהם האדם מצוי בטיפול תרופתי ורגשי הרחק מסביבתו הרגילה במטרה לסייע לו להיחלץ מהתלות ומההרגלים ההתנהגותיים.

רוצים להתחיל טיפול גמילה ממשככי כאבים? הגעתם למקום הנכון 🧡