התמכרות למשחקי מחשב

המדריך הישראלי בנושא התמכרות למחשב כולל מגוון שיטות גמילה ממשחקי מחשב שיכולות לעזור לכם ולאנשים החשובים לכם לקבל שליטה מחודשת על החיים ולנווט אותם אל עבר עתיד מאוזן, בריא, בטוח ומספק.

התמכרות למשחקי מחשב איור

האם וכיצד התמכרות למשחקי מחשב פוגעת בתפקוד הגופני ובבריאות הנפשית?

התמכרות למשחקי מחשב מאופיינת במשחק מוגזם ותדיר באופן בלתי-רגיל. המכורים לא מסוגלים לשלוט על זמני המשחק או להגביל אותם, וגם אם הם מנסים לעשות זאת, מהר מאוד הם מרגישים מצוקה רגשית, שבאה לידי ביטוי בחוסר שקט, תסכול, ריקנות וחרדה. עם הזמן הם מפתחים סבילות להשפעת המשחק ולכן משחקים עוד ועוד בשביל לחוש את אותה התחושה.

התמכרות לגיימינג פוגעת באופן משמעותי בתפקוד ובבריאות. המכורים למשחקי מחשב עוסקים במשחק באופן פיזי או חושבים על משחק במרבית שעות היממה. הם מאבדים עניין בפעילויות מהנות אחרות ומאבדים מוטיבציה לעסוק בנושאים הקשורים לעבודה וללימודים. הם עשויים לאבד את מקום עבודתם או לחוות ירידה בהישגים בבית הספר ובאקדמיה.

התמכרות למחשב פוגעת בבריאות הגופנית והנפשית שלהם בדרכים שונות. היא גורמת להם לשקר ולהסתגר ופוגעת בחיי החברה שלהם באופן אנוש. חשוב לבדוק את המצב, לאבחן אותו ולגשת לטיפול במידת הצורך. זאת ניתן לעשות על ידי טיפול רגשי ופסיכולוגי מסוגים שונים. כשמדובר בטיפול בילדים ובבני נוער, לרוב משתמשים גם בהדרכת הורים או בטיפול משפחתי.

3 סיבות אפשריות להתפתחות התמכרות למשחקי מחשב

התמכרות למשחקי מחשב, ככל התמכרות אחרת, נובעת מסיבה מסוימת ולא מתפתחת בוואקום. את ההתמכרות ניתן לזקוף לאחת או יותר מהסיבות הבאות:

1. בעיה רגשית קיימת – מרבית ההתמכרויות נובעות ומתפתחות מתוך מצוקה רגשית, בעיה רגשית או רגשות שליליים שהמטופל חווה, כמו דימוי עצמי נמוך, דיכאון, תחושות של ייאוש וחוסר אונים, חרדה חברתית, בדידות – ועוד. מטרת ההתמכרות היא להסיח את הדעת, למסך את הבעיה ואת הרגשות השליליים, להשכיח אותם, להקל על התחושות הקשות שהבעיה מעוררת ולהתמודד איתה.

2. ממכרים בכוונת תחילה – מפתחי משחקי מחשב בונים את המשחקים כך שהם יהיו ממכרים. הם יוצרים משחקי מחשב שיהיו מספיק מאתגרים בשביל לגרום לשחקנים לחזור לשחק ובשביל שיקבלו סיפוק מהצלחה בתוך המשחק, אך הם מקפידים שהמשחקים לא יהיו קשים מדי – כך שהשחקנים לא ירימו ידיים ויאבדו עניין במהירות. המשחקים כוללים מערכות תגמול שמספקות תחושה של מצוינות והישגיות.

3. תחושות חופש ושליטה – אנשים שמפתחים התמכרות למחשב לעיתים מרגישים שאין להם שליטה על החיים שלהם או שאין להם חופש לחיות את החיים שהם היו רוצים לחיות. משחקי מחשב מקנים להם השפעה רחבה בתחומי המשחק וכן תחושת חופש לקבל החלטות ולבצע בחירות כרצונם.

תסמינים וסימנים המצביעים על התמכרות למחשב

לא קשה לאבחן התמכרות למחשב. ישנם סימפטומים רבים שמצביעים על התמכרות למשחקי מחשב. נסו לבדוק כמה מהתסמינים הבאים תקפים במקרה הרלוונטי לכם:

• צורך להגדיל עוד ועוד את תדירות המשחק בשביל להשיג את אותה התחושה
• עיסוק פיזי או מחשבתי בלתי-פוסק במשחקי מחשב
• חוסר יכולת להפסיק לשחק או למנן את תדירות המשחק
• הופעת רגשות שליליים כמו תסכול, חוסר שקט וכעס כאשר אין אפשרות לשחק
• נטייה להשתמש במשחקי מחשב ככלי המספק הקלה בעוצמתם של רגשות שליליים ומצוקות רגשיות
• איבוד עניין בעיסוק בתחביבים ובפעילויות שבעבר עוררו עניין ותשוקה
• הימנעות מפעילויות וסיטואציות חברתיות
• ירידה בהישגים בלימודים
• ירידה בתפקוד בעבודה
• נטייה להסתיר את תדירות השימוש או לשקר לגביה
• הזנחה גופנית
• ירידה ברמת ההיגיינה האישית
• ירידה באיכות ובכמות השינה
תסמונת התעלה הקרפלית
• אכילה לא מסודרת ולא בריאה ונטייה להעדיף חטיפים
• השמנה
• בידוד חברתי
• דיכאון, חרדה והפרעות נפשיות נוספות

התמכרות למשחקי מחשב תמונה

5 השלכות מרכזיות של התמכרות למשחקי מחשב על גוף ונפש האדם

להרגלי משחק כפייתיים יש עלויות ויש השלכות על הגוף, על הנפש ועל החיים – של ילדים, מתבגרים ומבוגרים. להלן כמה מההשלכות המרכזיות:

1. אורח חיים יושבני ולא בריא – התמכרות למשחקי מחשב מצריכה שעות ישיבה רבות מאוד, מה שמוביל באופן הגיוני לכך שהפעילות הגופנית מתמעטת ואף נעלמת כליל. ההשלכות של אורח חיים שכזה הן השמנה, בעיות ביציבה, סיכוי מוגבר לחלות בסוכרת, תסמונת התעלה הקרפלית – ועוד.

2. קשיי קשב וריכוז – משחקי מחשב רבים, ובעיקר המהירים שבהם, משפיעים לרעה על היכולת של השחקנים להתרכז ולהתפקס, והדבר נכון במיוחד לילדים ולבני נוער.

3. פגיעה חברתית – ילדים שנוטים לשחק שעות רבות במחשב מוותרים לשם כך על ההתפתחות החברתית שלהם, על פיתוח מיומנויות תקשורת בינאישית ועל יצירת קשרים חבריים וחברתיים. היכולת ליצור אינטראקציה בחיים האמיתיים היא קריטית וחשובה לחיים ולהתפתחות שלהם, אך התמכרות למחשב פוגעת בכך באופן ברור ויכולה להוביל גם להופעת חרדה חברתית.

4. בעיות במשפחה – כאשר אחד מבני המשפחה מבלה זמן רב מול משחקי מחשב, הדבר מוביל לריבים ולעימותים חוזרים ונשנים בתוך המשפחה.

5. פגיעה ברווחה הרגשית – התמכרות למשחקי מחשב מעוררת תחושות קשות בקרב המכורים. בין התחושות והרגשות ניתן לציין רגשות אשמה, בושה, כעס, הערכה עצמית נמוכה, דיכאון, חרדה, תסכול, תחושת חוסר שליטה, התפרצויות זעם – ועוד.

גמילה ממשחקי מחשב – אילו אפשרויות עומדות לרשותכם?

גמילה ממשחקי מחשב עוברת לרוב דרך מטפלים רגשיים ופסיכולוגים, שמעניקים טיפולים שמשפרים את הרווחה הרגשית של המטופלים, פותרים קונפליקטים פנימיים שמבעבעים בתוכם, משפרים את המודעות והביטחון העצמי שלהם, מקנים להם דפוסי חשיבה והתנהגות פרודוקטיביים ומעניקים להם כלים להתמודדות בריאה עם רגשות שליליים. אלו האפשרויות העיקריות העומדות לרשותכם בכל הקשור לטיפול גמילה ממשחקי מחשב:

טיפול פסיכולוגי-רגשי – טיפולים רגשיים שונים, כמו טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), טיפול דינאמי וטיפול באומנות הוכחו כיעילים בטיפול בהתמכרויות, כולל התמכרות לגיימינג. חלק מהטיפולים קצרים וחלקם ארוכים, והטכניקות בהן הם משתמשים משתנות במידה רבה. הטיפולים השונים יעזרו למטופלים לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות, להתמודד בהצלחה עם רגשות שליליים, להימנע ממימוש דחפים הקשורים להתמכרות ולפתח אורח חיים מלא ובריא.

טיפול משפחתי – טיפול שמערב באופן ישיר ופעיל בני משפחה נוספים, לרוב את ההורים של המטופל העיקרי – אבל לא רק. המשפחה משחקת תפקיד משמעותי מאוד בחייהם של המטופלים, שלעיתים יכולים להשתמש בהתמכרות עצמה כדרך התמודדות עם משברים ובעיות במשפחה. הטיפול ישפר את התקשורת ומערכת היחסים בין בני הבית, ויקנה לבני המשפחה כלים דרכם יוכלו לתמוך באדם המתמודד עם התמכרות למחשב ולספק לו תמיכה רגשית.

הדרכת הורים – התמכרות למשחקי מחשב אצל ילדים ונוער מצריכה מעורבות ישירה גם של ההורים. מדריך או מדריכה יוכלו לספק להם מידע בנוגע לסיבות לקיום ההתמכרות ולמנגנון הרגשי שמפעיל ומנציח אותה, ולהסביר להם כיצד הם יכולים להשפיע לטובה על המצב ולעזור לילד או למתבגר להתגבר על ההתמכרות המזיקה. הדרכת הורים תעזור להם להיות הורים אסרטיביים שיודעים להכתיב את לוח-הזמנים בבית ולהציב גבולות באופן חכם, מועיל ונכון.

מכון גמילה ממשחקי מחשב, משחקי וידאו, משחקי רשת וגיימינג

התמכרות לגיימינג הפכה לדי שכיחה בעולם שבו משחקי וידאו ומשחקי רשת הם חלק בלתי-נפרד מהתרבות ומהחברה. היא נפוצה הרבה יותר בקרב ילדים ומתבגרים, אך לא פוסחת גם על מבוגרים. המכורים למשחקי מחשב מתקשים או לא יכולים לשלוט בזמני המשחק, וחשים רגשות שליליים בכל פעם שהם לא משחקים. הם תקועים במעגל שבו הם מאבדים שליטה על חייהם ולא מתפקדים באופן בריא ומספק.

התמכרות למשחקי מחשב בגילים צעירים פוגעת בהתפתחות של הילדים והמתבגרים, וכך תפגע בהם גם בגילים מבוגרים יותר. חשוב מאוד לפתור אותה בהקדם ולהחזיר את הילד או המתבגר למסלול שמוביל לחיים בריאים, מאושרים, מאוזנים ומספקים. גמילה ממשחקי מחשב אפשרית באמצעות שיטות וסוגים שונים של טיפול רגשי, שנמצאו כיעילים בטיפול בהתמכרויות.

רוצים להתחיל טיפול גמילה ממשחקי מחשב? הגעתם למקום הנכון 🧡