התמכרות לכדורים פסיכיאטריים

המדריך הישראלי בנושא התמכרות לתרופות פסיכיאטריות כולל מגוון שיטות גמילה מכדורים פסיכיאטריים שיכולות לעזור לכם ולאנשים החשובים לכם לקבל שליטה מחודשת על החיים ולנווט אותם אל עבר עתיד מאוזן, בריא, בטוח ומספק.

התמכרות לכדורים פסיכיאטריים איור

כיצד נגמלים אחת ולתמיד מכדורים פסיכיאטריים?

התמכרות היא תהליך שבו אדם מתרגל לחומר מסוים או לפעילות ואינו מצליח להפסיק את השימוש מבחינה גופנית, רגשית או שתיהן. התמכרות אינה קשורה רק לחומרים מסוכנים ויכולה להתפתח גם כשמדובר על תרופות מרשם.

תרופות נועדו להקל על כאבים, לרפא מחלות שונות או לסייע לשינה ולצרכים פסיכיאטריים. ישנן תרופות שמטרתן עזרה זמנית וישנם סוגים אחרים שאותם יש ליטול לאורך זמן, על פי הוראות הרופאים. בין כל התרופות למיניהן ישנן כאלה שהשימוש בהן לאורך זמן עלול להיות ממכר, והפסקתן יכולה לגרום לתסמיני גמילה מכדורים פסיכיאטריים.

נדרשת מודעות לאופי ההתמכרות לתרופות פסיכיאטריות

תרופות פסיכיאטריות מצריכות מרשם, כמו גם משככי כאבים, כדורי הרגעה וכדורי שינה ויש להן השפעה על מערכת העצבים ולחלקן גם תופעות לוואי בעת השימוש. לפעמים יש צורך להשתמש בתרופה במהלך תקופה מסוימת ואין מנוס מכך, והפסקתה יכולה להצריך תהליך הדרגתי של גמילה.

תרופות מרשם ניתנות לצרכים ספציפיים, אך יש בהן חומרים העלולים להיות ממכרים בשימוש ממושך. השימוש באותן תרופות המסייעות לייצוב מצב הרוח או לטיפול בדיכאון או בחרדה עוזר לשפר את מצבו של המטופל כדי שיוכל לתפקד בחייו. אין ספק שיש חשיבות בייצוב מצב רוחו של אדם ובסיוע רגשי, ולכן לעיתים תרופות פסיכיאטריות נדרשות ואף הכרחיות.

לאילו תרופות פסיכיאטריות אנשים מתמכרים לאורך זמן?

לצד התועלת הרבה של הכדורים הפסיכיאטריים בסיוע נפשי במקרים של הפרעות פסיכיאטריות שונות, חשוב לדעת שחלק מאותן תרופות עלול ליצור תלות והתמכרות, אשר יובילו לקשיים בגמילה.

התמכרות לתרופות פסיכיאטריות היא אחת התופעות הידועות והנפוצות, כיוון שנטילתן מצריכה זמן ממושך של השפעה. עם הזמן הגוף מפתח תלות בחומרים ואף סבילות, שכן לאורך זמן יש צורך להעלות את המינון כדי להשיג את אותה השפעה מיטיבה.

תרופות כגון קלונקס, ציפרלקס ואחרות יכולות להיות ממכרות לאורך זמן אף על פי שהן נמצאות בשימוש נרחב באוכלוסייה. ההתמכרות נעשית בהדרגה, הגוף והנפש מתרגלים להשפעת הכדורים ויש חשש אמיתי מהתגובה של הגוף להפסקת התרופה, גם אם היא נעשית בהדרגה.

התמכרות לכדורים פסיכיאטריים תמונה

תהליך הגמילה מתרופות פסיכיאטריות מצריך פיקוח רפואי

הגמילה מתרופות פסיכיאטריות צריכה להתבצע באופן איטי, מבוקר והדרגתי, כיוון שהיא מלווה בקשיים רבים גופניים ונפשיים. תהליך זה מצריך פיקוח של פסיכיאטר שיגדיר אילו תרופות יש לצמצם וכיצד, כדי שלא תהיה השפעה על הפן הרגשי שתערער את המטופל.

תהליך של גמילה מתרופות מרשם אינו שונה מכל גמילה מהתמכרות אחרת, ואף על פי שהתרופות ניתנו על ידי רופא הן עדיין גורמות להתרגלות ולסבילות ולקושי להיגמל מהן. לכל תהליך גמילה יש תופעות לוואי, ולכן כשמדובר על כדורים פסיכיאטריים, חשוב לשים לב לאיזון הנפשי של המטופל.

תופעות לוואי ותסמיני גמילה מכדורים פסיכיאטריים

הגמילה מכדורים פסיכיאטריים היא ארוכה ומורכבת, כיוון שמדובר בתהליך שבו היה שימוש בתרופה המשפיעה על הנפש לאורך זמן, וכעת הפסקת השימוש בה עלולה לגרום רגרסיה או סבל גדול מזה שהיה לפני נטילתה.

תסמיני גמילה הם תופעה שנשמעת כלקוחה מעולמות ההתמכרות לסמים בעיקר, אך גם בגמילה מתרופות מרשם הגוף עובר תסמיני גמילה. בניגוד לשאר ההתמכרויות לחומרים כמו אלכוהול או סמים, שמצריכים הפסקה מיידית בשימוש, גמילה מתרופות פסיכיאטריות מתבצעת בהדרגה בשל החשש מתופעות הלוואי שלה. תסמיני הגמילה יכולים לכלול:

• בעיות שינה
• סיוטים
• חרדה
• דיכאון
• הזעת יתר
• שינויים במצב הרוח
• אי שקט ועצבנות
• נטייה להתפרצויות
• כאבי ראש
• בעיות קשב וריכוז
• שינויים במערכת העיכול

מדוע חשוב לקבל טיפול נפשי במהלך גמילה מכדורים פסיכיאטריים?

ראשית חשוב לציין שהפחתה של מינון הכדורים או העלאת המינון צריכים להיות בפיקוח רפואי פסיכיאטרי ושיתוף הפעולה של המטופל הוא חיוני בתהליך. ההפחתה לצורך גמילה מתבצעת לצד פיקוח על תסמיני הגמילה, היכולת של המטופל להתמודד עם האתגרים ללא תרופות ולשמר את מצבו.

כשמדובר על כדורים פסיכיאטריים, הגמילה היא גם נפשית, ולא פעם המטופל חושש להפסיק את התרופה הספציפית בשל הפחד מהידרדרות. הרופא המלווה קובע יעד להפסקת השימוש באופן מדורג במקביל להמשך הטיפול הנפשי בהתמכרויות. לעיתים יש קושי לקבוע האם האדם שנוטל תרופות פסיכיאטריות התמכר להן מבחינה גופנית או שמא מדובר בהתמכרות פסיכולוגית והאם הוא עדיין זקוק להן.

נטילת כדורים פסיכיאטריים לפעמים כוללת כמה סוגים של תרופות, בהן גם תרופות המסייעות לשינה. גמילה מכדורים אלה בהדרגה ובאופן יעיל תמנע את הפגיעה בשינה ותחזיר את האדם לתפקוד בשגרת חייו. כדורים פסיכיאטריים הם רק חלק מהטיפול הנפשי או הרגשי של האדם, שמלווים גם בפסיכולוג או בפסיכותרפיסט המסייע למטופל לעבד את הרגשות.

דווקא בעת גמילה מכדורים יש חשיבות רבה יותר להמשך הטיפול הנפשי כדי לוודא שהיציבות הנפשית והרגשית נשמרת ושאין פגיעה כתוצאה מהפסקת התרופות. המטפל מלווה את המטופל בצליחת הקשיים שהוא חווה בתהליך הגמילה, אם יש כאלה, ומעודד אותו להצליח להתמודד גם ללא סיוע התרופות.

בנוסף, המטפל יוכל להציע שיטות נוספות להרגעה עצמית במידת הצורך וייתן כלים להתמודדות במקרים של קושי ללא שימוש בתרופות, במקביל לתמיכה משפחתית וסביבתית של המטופל.

רוצים להתחיל טיפול גמילה מכדורים פסיכיאטריים? הגעתם למקום הנכון 🧡